Adresse:
Skovvangskolen
Skovvangsvej 150,
8200 Aarhus N
Institutionsnummer:
751038
Skoleleder:
Søren Hildebrand
Telefon:
8713 6200
Email:
skv@mbu.aarhus.dk
Webside:
http://www.skovvangskolen.dk
Skovvangskolen er en folkeskole i Aarhus Kommune, der hører til skoledistriktet Skovvangskolen.
Skovvangskolen er en midtbyskole med p.t. 600 elever fordelt på 24 almenklasser og 10 specialklasser. Skovvangskolens virker tager udgangspunkt i Folkeskolelovens formål. Vi ønsker at være en skole, hvor alle elever uanset faglig, social og personlige forudsætninger bliver fagligt udfordret og trives. Skovvangskolens værdier er fællesskab, respekt og læring.
- Du kan finde mere information på skolens egen hjemmeside: Skovvangskolen
Skovvangskolen og det tilhørende skoledistrikt : Skovvangskolen. Du kan se alle Aarhus Kommunes skoler og skoledistrikter på dette oversigtskort.
Datakilde: Skoledistrikter (98 kommuner)
Skovvangskolen havde i 2022/23 et karaktergennemsnit ved 9. klasse afgangseksamen, der lå lidt under landsgennemsnittet. Skolen halter specielt bagefter i Dansk hvor den ligger 0.4 karakterpoint under landsgennemsnittet. Når man kigger på karaktergennemsnit er det dog vigtigt også at tage højde for børnenes socioøkonomiske baggrund. På Undervisningseffekt klarer Skovvangskolen sig faktisk fornuftigt. Læs mere om undervisningseffekt og forældrenes økonomiske baggrund nedenfor
Skole | Matematik | Fysik-Kemi-Biologi-Geografi | Engelsk | Dansk | Samlet Gns. |
---|---|---|---|---|---|
Skovvangskolen | 6.5 | 7.7 | 8.1 | 6.7 | 7.3 |
Aarhus Kommune | 7.2 | 7.6 | 8.5 | 7.1 | 7.6 |
Landsgennemsnit | 6.5 | 7.3 | 8.3 | 7.1 | 7.3 |
Skovvangskolen har over de sidste tolv år oplevet en flot stigning i gennemsnitskarakter ved afgangseksamen.
Karaktergennemsnit ved 9. klasse afgangsprøve på Skovvangskolen dækkende tolv år fra 2012 til og med 2023.
Datakilde: Excel rapport for fag og fagdiscipliner
Skovvangskolen har en undervisningseffekt på 0.0. Det betyder at eleverne, gennemsnitlig set, har en faglig udvikling, der er som forventet (efter der er taget højde for elevernes socioøkonomiske baggrund).
Undervisningseffekten på Skovvangskolen er nummer 10 blandt grundskolerne i Aarhus Kommune.
Datakilde: Cepos Hvor gode er grundskolerne til at løfte eleverne fagligt?.
DinGeo har indsamlet elevernes resultater fra folkeskolens afgangseksamen for alle grundskoler i Danmark. Data stammer fra de senest tilgængelige tal fra afgangsprøverne i skoleåret 2018/19.
Elevernes sociale baggrund er ofte meget forskellig fra den ene skole til den næste og generelt klarer eleverne sig karaktermæssigt bedst på skoler med mange ressourcestærke forældre. Undervisningseffekt forsøger at rense for denne socioøkonomiske effekt. Undervisningseffekten er defor en god parameter til at sammenligne skoler.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 71 grundskoler i Aarhus Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Karakterdata
CEPOS: Undervisningseffekt
Børne- og Undervisningsministeriet: Uddannelsesstatistik
Børne- og Undervisningsministeriet: Karaktergennemsnit - Fag og fagdiscipliner (Excel)
Den samlede gennemsnitlige trivsel blandt 4.-9. klasses-eleverne på Skovvangskolen er meget tæt på landsgennemsnittet.
Splitter man trivselsundersøgelsen 40 spørgsmål op i fire hovedgrupper, kan må få et lidt mere nuanceret indblik i trivsel på Skovvangskolen:
Den sociale trivsel på Skovvangskolen er lidt under gennemsnittet. Den gennemsnitlige sociale trivsel er 3.97, hvilket er den 735 højeste blandt de 1323 grundskoler, der deltog i 2022-undersøgelsen. En social trivsel lidt under gennemsnittet viser, at nogle elever kan have problemer ift skolen, klassen og fællesskabet.
Social trivsel angiver elevernes opfattelse af tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Eleverne på Skovvangskolen har en faglig trivsel 3.66, der er lidt under gennemsnittet. Det er faktisk den 515. højeste faglige trivsel blandt alle folkeskoler.
Faglig trivsel omhandler elevens oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne. Det handler dels om elevens faglige færdigheder og dels om personlige kompetencer, der gør eleven i stand til at deltage aktivt i undervisningen. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Skovvangskolen scorer fint på ro og orden 3.84, hvilket er over gennemsnittet. Det er den 385. højeste score i Danmark.
Spørgsmål omkring "Ro og Orden" drejer sig om larm i klassen og om eleverne kan høre lærerne og de andre elever. Der spørges desuden ind til hvor dygtige lærerne er til at skabe ro, og om lærere møder til tiden. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Skovvangskolen har en gennemsnitlig score: 3.17, hvilket er lidt under gennemsnittet. Det er den 679. højeste score i Danmark.
Støtte og inspiration består af spørgsmål om elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt af lærerenes hjælp og støtte. null elever på Skovvangskolen deltog i undersøgelse om Støtte og inspiration. Data stammer fra Undervisningsministeriet »DinGeo viser trivselsdata fra den seneste 2022-undersøgelse blandt 4.-9. kl. eleverne, der besvarede 40 spørgsmål. Baseret på svarene beregnes den gennemsnitlige trivsel samt fire indikatorer: Social trivsel, faglig trivsel, opfattelse af ro og orden samt opfattelse af støtte og inspiration. Både den gennemsnitlige trivsel samt de fire trivselsindikatorer måles på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er den lavest mulige trivsel, og 5 er den højest mulige trivsel.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 71 grundskoler i Aarhus Kommune her ».
Datakilde:
Børne- og Undervisningsministeriet: Trivsel - differentierede indikatorer, skole, køn, klassetrin
Skovvangskolen havde i skoleåret 2020-2021 et gennemsnitlig elevfravær på 4,9 procent. Det er et relativt højt fravær, dog stadig lidt lavere end landsgennemsnittet på 5,1 procent. Gennemsnitlig set har eleverne på Skovvangskolen hele 9,8 fraværsdage per skoleår.
Et højt fravær kan være et tegn på dårligt socialt miljø og/eller konflikter mellem eleverne indbyrdes eller mellem elever og lærere.
Fraværsprocenten har varieret en del over de sidste 11 år, men samlet set er trenden desværre stigende.
Figur: Gennemsnitligt elevfravær på Skovvangskolen i perioden 2010 - 2021. For skoleårene 2019/20 og 2020/21 kan COVID-19 have haft betydning for såvel registrering af elevfravær såvel som faktisk elevfravær. Elevfraværet for disse perioder bør derfor tolkes med forbehold herfor.
DinGeo har indsamlet alle tilgængeligt data på grundskolernes elevfravær.
Hæjt fravær kan skyldes mistrivsel socialt eller fagligt. Det kan for eksempel handle om ensomhed eller mobning.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 71 grundskoler i Aarhus Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevfravær for folkeskolens elever
I skoleåret 2020-2021 var kun 77,5 procent af eleverne af dansk oprindelse. Analyser viser at en andel af ikke-vestlige elever højere end 15 pct. har en negativ effekt på undervisningen. Andelen af etnisk danske elever på skolen er voksende.
Der er 568 elever på Skovvangskolen. Elevtallet har gennemsnitlig set over de sidste 13 år oplevet årlige fald på ca. 1 procent. Faldet kan skyldes skoledistriktets demografi, men kunne måske også indikere at nogle forældre fravælger skolen.
Elevtal opdelt efter herkomst på Skovvangskolen i perioden 2009 - 2021.
Datakilde: Excel rapport med elevantal i grundskolen
DinGeo har indsamlet elevetal og herkomst for alle grundskoler i Danmark.
Betragter man udviklingen på forskellige skoletyper ses det, at antallet af elever i folkeskolen er faldet i alle årene siden 2013/14, mens antallet af elever i friskoler og private grundskoler er steget i samme periode.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 71 grundskoler i Aarhus Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevtal i grundskolen
Skovvangskolen er en folkeskole med 570 elever, der underviser elever til og med 10. klassetrin.
Det er den 44. laveste udgift blandt de 98 danske kommuner. Aarhus Kommune ligger omkring gennemsnittet blandt kommunerne når det kommer til forhold for børn og unge - Læs mere her »
Skolens forældre har en gennemsnitlig disponibel indkomst 354.497 kr., der er under det danske gennemsnit
Skovvangskolen er en folkeskole og derfor gratis for eleverne (uden forældrebetaling).
DinGeo har indsamlet elevernes resultater fra alle grundskoler i Danmark.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 71 grundskoler i Aarhus Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Skoletal
Social og Inderigsministeriet: De Kommunale Nøgletal
Skoledistriktet til Skovvangskolen har udbudspriser over landsgennemsnittet. Kvadratmeterpriserne på de 18 villaer, der p.t. er til salg varierer fra 31.763 til 75.241 kr/m2, med et gennemsnit på 47.084 kr/m2 (median 44.504 kr/m2).
Histogram med udbudspriser (omregnet til kvadratmeterpriser) for de 18 villaer, der p.t. er til salg i skoledsitrktet.
Med 85 boliger til salg (12. september 2024) i skoledistrikt Skovvangskolen er der et vist udbud at vælge i mellem. Vi har samlet smagsprøver fra skoledistriktet, der desuden sorterer boligerne på andre DinGeo-unikke kriterier som f.eks arkitektur, mobildækning, trafikstøj, o.s.v.
Skolevalg er et af de vigtigste valg som forældre tager på vegne af deres børn. I Danmark er børn ofte tilknyttet en bestemt distriktsskole baseret på deres bopæl. Af den grund er skolevalg ofte en implicit del af et boligkøb og kvaliteten af skoledistriktets folkeskole er derfor ofte af afgørende betydning for huskøbere, der har børn, eller har planer om at få børn. DinGeo er eneste danske website hvor du kan søge boliger til salg i skoledistrikter.
Kommunens 71 grundskoler. Folkeskoler er markeret med , privatskoler med og efter -og specialskoler med
Datakilder:
Institutionsregisteret »
og Uddannelsesstatistik »