Adresse:
Paradisbakkeskolen
Kong Gustafsvej 10 A,
3730 Nexø
Institutionsnummer:
400014
Skoleleder:
Pia Tofte
Telefon:
5692 3350
Email:
paradisbakkeskolen.nexoe@brk.dk
Webside:
http://paradisbakkeskolen.aula.dk
Paradisbakkeskolen er en folkeskole i Bornholms Regionskommune, der hører til skoledistriktet Paradisbakkeskolen.
Paradisbakkeskolen har et rigtig flot karaktergennemsnit. Skolens positive undervisningseffekt indikerer at den har et godt læringsmiljø, der løfter elevernes kundskaber.
Paradisbakkeskolen er certificeret Rettighedsskole. At være en Rettighedsskole betyder, at hele skolen aktivt arbejder for mere demokrati og medbestemmelse, og derved en bedre trivsel for alle.
- Du kan finde mere information på skolens egen hjemmeside: Paradisbakkeskolen
Paradisbakkeskolen og det tilhørende skoledistrikt : Paradisbakkeskolen. Du kan se alle Bornholms Regionskommunes skoler og skoledistrikter på dette oversigtskort.
Datakilde: FKG
Paradisbakkeskolen havde i 2022/23 et karaktergennemsnit ved 9. klasse afgangseksamen, der lå lidt under landsgennemsnittet. Skolen halter specielt bagefter i Dansk hvor den ligger 0.1 karakterpoint under landsgennemsnittet. Når man kigger på karaktergennemsnit er det dog vigtigt også at tage højde for børnenes socioøkonomiske baggrund. På Undervisningseffekt klarer Paradisbakkeskolen sig faktisk fornuftigt. Læs mere om undervisningseffekt og forældrenes økonomiske baggrund nedenfor
Skole | Matematik | Fysik-Kemi-Biologi-Geografi | Engelsk | Dansk | Samlet Gns. |
---|---|---|---|---|---|
Paradisbakkeskolen | 7.1 | 7.2 | 9.3 | 7.0 | 7.6 |
Bornholms Regionskommune | 5.9 | 7.6 | 8.3 | 6.2 | 7.0 |
Landsgennemsnit | 6.5 | 7.3 | 8.3 | 7.1 | 7.3 |
Paradisbakkeskolen har over de sidste tolv år oplevet en flot stigning i gennemsnitskarakter ved afgangseksamen.
Karaktergennemsnit ved 9. klasse afgangsprøve på Paradisbakkeskolen dækkende tolv år fra 2012 til og med 2023.
Datakilde: Excel rapport for fag og fagdiscipliner
Paradisbakkeskolen er dygtige til at løfte eleverne fagligt som indikeret af en positiv undervisningseffekt på 1.0. Den positive undervisningseffekt betyder at eleverne, gennemsnitlig set, har en faglig udvikling, der er bedre end forventet (efter der er taget højde for elevernes socioøkonomiske baggrund).
Undervisningseffekten på Paradisbakkeskolen er den anden bedste blandt alle grundskolerne i Bornholms Regionskommune.
Datakilde: Cepos Hvor gode er grundskolerne til at løfte eleverne fagligt?.
DinGeo har indsamlet elevernes resultater fra folkeskolens afgangseksamen for alle grundskoler i Danmark. Data stammer fra de senest tilgængelige tal fra afgangsprøverne i skoleåret 2018/19.
Elevernes sociale baggrund er ofte meget forskellig fra den ene skole til den næste og generelt klarer eleverne sig karaktermæssigt bedst på skoler med mange ressourcestærke forældre. Undervisningseffekt forsøger at rense for denne socioøkonomiske effekt. Undervisningseffekten er defor en god parameter til at sammenligne skoler.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 25 grundskoler i Bornholms Regionskommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Karakterdata
CEPOS: Undervisningseffekt
Børne- og Undervisningsministeriet: Uddannelsesstatistik
Børne- og Undervisningsministeriet: Karaktergennemsnit - Fag og fagdiscipliner (Excel)
Den samlede gennemsnitlige trivsel blandt 4.-9. klasses-eleverne på Paradisbakkeskolen er meget tæt på landsgennemsnittet.
Splitter man trivselsundersøgelsen 40 spørgsmål op i fire hovedgrupper, kan må få et lidt mere nuanceret indblik i trivsel på Paradisbakkeskolen:
Den sociale trivsel på Paradisbakkeskolen er lidt under gennemsnittet. Den gennemsnitlige sociale trivsel er 4.02, hvilket er den 516 højeste blandt de 1323 grundskoler, der deltog i 2022-undersøgelsen. En social trivsel lidt under gennemsnittet viser, at nogle elever kan have problemer ift skolen, klassen og fællesskabet.
Social trivsel angiver elevernes opfattelse af tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Eleverne på Paradisbakkeskolen har en faglig trivsel 3.62, der er lidt under gennemsnittet. Det er faktisk den 699. højeste faglige trivsel blandt alle folkeskoler.
Faglig trivsel omhandler elevens oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne. Det handler dels om elevens faglige færdigheder og dels om personlige kompetencer, der gør eleven i stand til at deltage aktivt i undervisningen. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Paradisbakkeskolen har en score på 3.64, hvilket er under gennemsnittet. Det er den 1057. højeste score i Danmark.
Spørgsmål omkring "Ro og Orden" drejer sig om larm i klassen og om eleverne kan høre lærerne og de andre elever. Der spørges desuden ind til hvor dygtige lærerne er til at skabe ro, og om lærere møder til tiden. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Paradisbakkeskolen har en gennemsnitlig score: 3.22, hvilket er lidt under gennemsnittet. Det er den 495. højeste score i Danmark.
Støtte og inspiration består af spørgsmål om elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt af lærerenes hjælp og støtte. null elever på Paradisbakkeskolen deltog i undersøgelse om Støtte og inspiration. Data stammer fra Undervisningsministeriet »DinGeo viser trivselsdata fra den seneste 2022-undersøgelse blandt 4.-9. kl. eleverne, der besvarede 40 spørgsmål. Baseret på svarene beregnes den gennemsnitlige trivsel samt fire indikatorer: Social trivsel, faglig trivsel, opfattelse af ro og orden samt opfattelse af støtte og inspiration. Både den gennemsnitlige trivsel samt de fire trivselsindikatorer måles på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er den lavest mulige trivsel, og 5 er den højest mulige trivsel.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 25 grundskoler i Bornholms Regionskommune her ».
Datakilde:
Børne- og Undervisningsministeriet: Trivsel - differentierede indikatorer, skole, køn, klassetrin
Paradisbakkeskolen havde i skoleåret 2020-2021 et gennemsnitlig elevfravær på 6,1 procent. Det er et højt fravær, som ligger over landsgennemsnittet på 5,1 procent. Gennemsnitlig set har eleverne på Paradisbakkeskolen hele 12,3 fraværsdage per skoleår.
Et højt fravær kan være et tegn på dårligt socialt miljø og/eller konflikter mellem eleverne indbyrdes eller mellem elever og lærere.
Fraværsprocenten har varieret en del over de sidste 11 år, men samlet set er trenden desværre stigende.
Figur: Gennemsnitligt elevfravær på Paradisbakkeskolen i perioden 2010 - 2021. For skoleårene 2019/20 og 2020/21 kan COVID-19 have haft betydning for såvel registrering af elevfravær såvel som faktisk elevfravær. Elevfraværet for disse perioder bør derfor tolkes med forbehold herfor.
DinGeo har indsamlet alle tilgængeligt data på grundskolernes elevfravær.
Hæjt fravær kan skyldes mistrivsel socialt eller fagligt. Det kan for eksempel handle om ensomhed eller mobning.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 25 grundskoler i Bornholms Regionskommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevfravær for folkeskolens elever
I skoleåret 2020-2021 var kun 84,4 procent af eleverne af dansk oprindelse. Analyser viser at en andel af ikke-vestlige elever højere end 15 pct. har en negativ effekt på undervisningen. Over de sidste 13 år er der sket en relativ markant stigning i andelen af elever med anden etnisk herkomst end dansk.
Der er 563 elever på Paradisbakkeskolen. Elevtallet har over de sidste 13 år oplevet en svag årlig vækst på ca. 0,3 procent, hvilket tyder på en populær skole, der tilvælges af skoledistriktets forældre.
Elevtal opdelt efter herkomst på Paradisbakkeskolen i perioden 2009 - 2021.
Datakilde: Excel rapport med elevantal i grundskolen
DinGeo har indsamlet elevetal og herkomst for alle grundskoler i Danmark.
Betragter man udviklingen på forskellige skoletyper ses det, at antallet af elever i folkeskolen er faldet i alle årene siden 2013/14, mens antallet af elever i friskoler og private grundskoler er steget i samme periode.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 25 grundskoler i Bornholms Regionskommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevtal i grundskolen
Paradisbakkeskolen er en folkeskole med 512 elever, der underviser elever til og med 9. klassetrin.
Det er den 48. højeste udgift blandt de 98 danske kommuner. Bornholms Regionskommune ligger lidt under det danske kommunegennemsnit når det kommer til forhold for børn og unge - Læs mere her »
Skolens forældre har en gennemsnitlig disponibel indkomst 394.697 kr., der er er omkring eller lidt under det danske gennemsnit
Paradisbakkeskolen er en folkeskole og derfor gratis for eleverne (uden forældrebetaling).
DinGeo har indsamlet elevernes resultater fra alle grundskoler i Danmark.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 25 grundskoler i Bornholms Regionskommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Skoletal
Social og Inderigsministeriet: De Kommunale Nøgletal
Skoledistriktet til Paradisbakkeskolen har udbudspriser over landsgennemsnittet. Kvadratmeterpriserne på de 54 villaer, der p.t. er til salg varierer fra 4.777 til 46.052 kr/m2, med et gennemsnit på 17.155 kr/m2 (median 14.669 kr/m2).
Histogram med udbudspriser (omregnet til kvadratmeterpriser) for de 54 villaer, der p.t. er til salg i skoledsitrktet.
Med 108 boliger til salg (28. marts 2024) i skoledistrikt Paradisbakkeskolen er der et vist udbud at vælge i mellem. Vi har samlet smagsprøver fra skoledistriktet, der desuden sorterer boligerne på andre DinGeo-unikke kriterier som f.eks arkitektur, mobildækning, trafikstøj, o.s.v.
Skolevalg er et af de vigtigste valg som forældre tager på vegne af deres børn. I Danmark er børn ofte tilknyttet en bestemt distriktsskole baseret på deres bopæl. Af den grund er skolevalg ofte en implicit del af et boligkøb og kvaliteten af skoledistriktets folkeskole er derfor ofte af afgørende betydning for huskøbere, der har børn, eller har planer om at få børn. DinGeo er eneste danske website hvor du kan søge boliger til salg i skoledistrikter.
Kommunens 25 grundskoler. Folkeskoler er markeret med , privatskoler med og efter -og specialskoler med
Datakilder:
Institutionsregisteret »
og Uddannelsesstatistik »