Adresse:
Højdevangens Skole
Grønløkkevej 1,
2300 København S
Institutionsnummer:
101052
Skoleleder:
Tobias Malmgren
Telefon:
3317 3518
Email:
Hvs@kk.dk
Webside:
http://www.hvs.kk.dk
Højdevangens Skole er en folkeskole i Københavns Kommune
Som Københavns første overbygningsskole har vi siden 2012 udviklet et læringsmiljø, hvor unge udvikler sig i et stærkt fællesskab. Højdevangens Skole er blevet renoveret for at danne en inspirerende og funktionel ramme om en hverdag, hvor unge på 7. – 9. årgang skal finde inspiration og motivation for at udvikle sig fagligt, socialt og personligt. Derfor er der veludrustede læringsrum med gode digitale læringsmidler og smartboards. Vi har også rekreative områder, hvor ungdomskulturen kan folde sig ud i trygge rammer.
- Du kan finde mere information på skolens egen hjemmeside: Højdevangens Skole
Højdevangens Skole havde i 2022/23 et karaktergennemsnit ved 9. klasse afgangseksamen, der lå lidt under landsgennemsnittet. Skolen halter specielt bagefter i Dansk hvor den ligger 0.6 karakterpoint under landsgennemsnittet. Når man kigger på karaktergennemsnit er det dog vigtigt også at tage højde for børnenes socioøkonomiske baggrund. På Undervisningseffekt klarer Højdevangens Skole sig faktisk fornuftigt. Læs mere om undervisningseffekt og forældrenes økonomiske baggrund nedenfor
Skole | Matematik | Fysik-Kemi-Biologi-Geografi | Engelsk | Dansk | Samlet Gns. |
---|---|---|---|---|---|
Højdevangens Skole | 6.6 | 8.5 | 8.3 | 6.5 | 7.5 |
Københavns Kommune | 6.7 | 7.9 | 9.1 | 6.9 | 7.7 |
Landsgennemsnit | 6.5 | 7.3 | 8.3 | 7.1 | 7.3 |
Højdevangens Skole har over de sidste tolv år oplevet en flot stigning i gennemsnitskarakter ved afgangseksamen.
Karaktergennemsnit ved 9. klasse afgangsprøve på Højdevangens Skole dækkende tolv år fra 2012 til og med 2023.
Datakilde: Excel rapport for fag og fagdiscipliner
Højdevangens Skole har en undervisningseffekt på 0.0. Det betyder at eleverne, gennemsnitlig set, har en faglig udvikling, der er som forventet (efter der er taget højde for elevernes socioøkonomiske baggrund).
Undervisningseffekten på Højdevangens Skole er nummer 70 blandt grundskolerne i Københavns Kommune.
Datakilde: Cepos Hvor gode er grundskolerne til at løfte eleverne fagligt?.
DinGeo har indsamlet elevernes resultater fra folkeskolens afgangseksamen for alle grundskoler i Danmark. Data stammer fra de senest tilgængelige tal fra afgangsprøverne i skoleåret 2018/19.
Elevernes sociale baggrund er ofte meget forskellig fra den ene skole til den næste og generelt klarer eleverne sig karaktermæssigt bedst på skoler med mange ressourcestærke forældre. Undervisningseffekt forsøger at rense for denne socioøkonomiske effekt. Undervisningseffekten er defor en god parameter til at sammenligne skoler.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 138 grundskoler i Københavns Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Karakterdata
CEPOS: Undervisningseffekt
Børne- og Undervisningsministeriet: Uddannelsesstatistik
Børne- og Undervisningsministeriet: Karaktergennemsnit - Fag og fagdiscipliner (Excel)
Den samlede gennemsnitlige trivsel blandt 4.-9. klasses-eleverne på Højdevangens Skole er lidt under landsgennemsnittet.
Splitter man trivselsundersøgelsen 40 spørgsmål op i fire hovedgrupper, kan må få et lidt mere nuanceret indblik i trivsel på Højdevangens Skole:
Den sociale trivsel på Højdevangens Skole er under gennemsnittet. Den gennemsnitlige sociale trivsel er 3.89, hvilket er den 311 dårligste blandt de 1323 grundskoler, der deltog i 2022-undersøgelsen. En lav social trivsel kan indikere, at nogle elever har et dårligt tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, potentielt med lav tryghed og mobning.
Social trivsel angiver elevernes opfattelse af tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Eleverne på Højdevangens Skole har en faglig trivsel 3.59, der er lidt under gennemsnittet. Det er faktisk den 806. højeste faglige trivsel blandt alle folkeskoler.
Faglig trivsel omhandler elevens oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne. Det handler dels om elevens faglige færdigheder og dels om personlige kompetencer, der gør eleven i stand til at deltage aktivt i undervisningen. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Højdevangens Skole har en score på 3.80, hvilket er lidt under gennemsnittet. Det er den 522. højeste score i Danmark.
Spørgsmål omkring "Ro og Orden" drejer sig om larm i klassen og om eleverne kan høre lærerne og de andre elever. Der spørges desuden ind til hvor dygtige lærerne er til at skabe ro, og om lærere møder til tiden. Data stammer fra Undervisningsministeriet »Højdevangens Skole har en lave score: 2.96, hvilket er under gennemsnittet. Det er den 1184. højeste score i Danmark.
Støtte og inspiration består af spørgsmål om elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt af lærerenes hjælp og støtte. null elever på Højdevangens Skole deltog i undersøgelse om Støtte og inspiration. Data stammer fra Undervisningsministeriet »DinGeo viser trivselsdata fra den seneste 2022-undersøgelse blandt 4.-9. kl. eleverne, der besvarede 40 spørgsmål. Baseret på svarene beregnes den gennemsnitlige trivsel samt fire indikatorer: Social trivsel, faglig trivsel, opfattelse af ro og orden samt opfattelse af støtte og inspiration. Både den gennemsnitlige trivsel samt de fire trivselsindikatorer måles på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er den lavest mulige trivsel, og 5 er den højest mulige trivsel.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 138 grundskoler i Københavns Kommune her ».
Datakilde:
Børne- og Undervisningsministeriet: Trivsel - differentierede indikatorer, skole, køn, klassetrin
Højdevangens Skole havde i skoleåret 2020-2021 et gennemsnitlig elevfravær på 2,8 procent. Det er et relativ lavt fravær og under landsgennemsnittet på 5,1 procent.
Fraværsprocenten har varieret en del over de sidste 11 år, men samlet set er trenden desværre stigende.
Figur: Gennemsnitligt elevfravær på Højdevangens Skole i perioden 2010 - 2021. For skoleårene 2019/20 og 2020/21 kan COVID-19 have haft betydning for såvel registrering af elevfravær såvel som faktisk elevfravær. Elevfraværet for disse perioder bør derfor tolkes med forbehold herfor.
DinGeo har indsamlet alle tilgængeligt data på grundskolernes elevfravær.
Hæjt fravær kan skyldes mistrivsel socialt eller fagligt. Det kan for eksempel handle om ensomhed eller mobning.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 138 grundskoler i Københavns Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevfravær for folkeskolens elever
I skoleåret 2020-2021 var kun 78,8 procent af eleverne af dansk oprindelse. Analyser viser at en andel af ikke-vestlige elever højere end 15 pct. har en negativ effekt på undervisningen. Over de sidste 13 år er der sket en svag stigning i andelen af elever med anden etnisk herkomst end dansk.
Der er 572 elever på Højdevangens Skole. Elevtallet har gennemsnitlig set over de sidste 13 år oplevet årlige fald på ca. 1,5 procent. Faldet kan skyldes skoledistriktets demografi, men kunne måske også indikere at nogle forældre fravælger skolen.
Elevtal opdelt efter herkomst på Højdevangens Skole i perioden 2009 - 2021.
Datakilde: Excel rapport med elevantal i grundskolen
DinGeo har indsamlet elevetal og herkomst for alle grundskoler i Danmark.
Betragter man udviklingen på forskellige skoletyper ses det, at antallet af elever i folkeskolen er faldet i alle årene siden 2013/14, mens antallet af elever i friskoler og private grundskoler er steget i samme periode.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 138 grundskoler i Københavns Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Elevtal i grundskolen
Højdevangens Skole er en folkeskole med 534 elever, der underviser elever til og med 9. klassetrin.
Det er den 45. laveste udgift blandt de 98 danske kommuner. Københavns Kommune ligger lidt under det danske kommunegennemsnit når det kommer til forhold for børn og unge - Læs mere her »
Skolens forældre har en gennemsnitlig disponibel indkomst 409.826 kr., der er er omkring eller lidt under det danske gennemsnit
Højdevangens Skole er en folkeskole og derfor gratis for eleverne (uden forældrebetaling).
DinGeo har indsamlet elevernes resultater fra alle grundskoler i Danmark.
Du kan se og sammenligne nøgletal for alle de 138 grundskoler i Københavns Kommune her ».
Datakilder:
Børne- og Undervisningsministeriet: Skoletal
Social og Inderigsministeriet: De Kommunale Nøgletal
Kommunens 138 grundskoler.
Folkeskoler er markeret med , privatskoler med
og efter -og specialskoler med
Datakilder:
Institutionsregisteret »
og Uddannelsesstatistik »
Mens faldende børnetal får kommuner til at samle eleverne på færre skoler, må København og Frederiksberg både udvide og bygge helt nye skoler for at få plads til alle elever. Kunsten er at bygge med tilstrækkelig hastighed, siger borgmester og kalder børneboomet en glædelig udfordring. Men kapacitetsmanglen presser både elever og lærere.
folkeskolen.dkDet er sjældent, at en skoleleder har en fortid som bioanalytiker. Men det har Højdevangens nye leder Gertrud K. Petersson. Læs Jan Trojaborgs beretning fra indsættelsen på Amager.
KØBENHAVNS LÆRERFORENINGKontakt:
kontaktinformation her »